پیامبران عظیمالشان علاوه بر دارا بودن ویژگیهای مشترک، هر کدام با توجه به بستر جامعه و نیازهای زمان خود دارای خصوصیات و توانمندیهای خاص و منطبق بر آن ضروریات نیز بودند. و بدین ترتیب است که هر پیامبری با آن ویژگی بارز وبرجسته شناخته میشود.از جمله پیامبرانی که از ویژگیها و توانمندیهای فوقالعاده برخوردار بود، عیسی مسیح است. قرآن از وی تحت عنوان روح الله یاد کرده، این یکی از ویژگیهای بسیار برجسته وی می باشد که منحصربه فردبوده وفقط خاص خود اوست.
قرآن سند کاملا معتبری است که در آن بسیاری حقایق روشن شده و توانسته با ذکر دقیق بسیاری از حوادث خط بطلانی بربسیاری از تحریفها و بهتانها بکشد.از جمله این حوادث، که به شدت دچار تحریف شده است، چگونگی تولد و عروج عیسی مسیح میباشد. نکته قابل توجه این است که راجع به زندگی عیسی و انساب او جز قرآن هیچ سند مدون و قطعی در دست نیست. و قرآن توانست با ذکر آیات متعددی در این زمینه بسیاری از حقایق را برملا کند و توحیدی بودن دین مسیح را به اثبات برساند.
شیوه اشارات قرآن به داستان عیسی (ع) را به چهار دسته میتوان تقسیم کرد:
الف :چگونگی روند خلقت عیسی مسیح و مردود شمردن این موضوع که عیسی پسر خداست
ب: چگونگی ولادت عیسی مسیح(ع)
ج:ویژگیها و همچنین توانائیهایی که خداوند به او ارزانی داشته بود
د: عروج عیسی مسیح
خلقت عیسی بعنوان یکی از بدیعترین خلقتهای خداوند
چگونگی آفرینش عیسی(ع) یکی از شاهکارهای خلقت میباشد که برای صاحبان خرد دلیلی دیگر بر تکمیل دلایل بیحد تواناییهای خداوند و برای اهل فریب و نیرنگ بهانهای برای دروغ بستن به پروردگار.و بین آنانکه به خداوند خودایمان و یقین داشتند و آنانکه همواره حق را میدیدند اما راه باطل و خطا را پیشه میکنند مرز بندی ایجاد کرد.
در قرآن سورههای متعددی وجود دارد که چگونگی خلقت حضرت عیسی(ع)را طرح کرده،از جمله سوره مریم آیات 16 تا 21 توجه کنید:
و اذکر فی الکتاب مریم اذ انتبذت من اهلها مکانا شرقیا.
و یاد کن در کتاب مریم را گاهیکه برگرفت دور از خاندان خویش جایگاهی را در خاور.
فاتخذت من دونهم حجابا فارسلنا الیها روحنا فتمثل لها بشرا سویا.
پس برگرفت دور از آنان پوششی پس فرستادیم بسوی او روح خود را تا نمایان شد برای او به شکل مردی درست.
قالت انی اعوذ بالرحمن منک ان کنت تقیا.
گفت همانا پناه میبرم بخدای مهربان از تو اگر هستی پرهیزکار.
قال انما انا رسول ربک لاهب لک غلاما زکیا.
گفت همانا منم فرستاده پروردگار تو تا ببخشم بتو پسری پاک.
قالت انی یکون لی غلام و لم تمسسنی بشر و لم اک بغیا.
گفت چگونه باشدم پسری و بمن نزدیک نشده است بشری و نبودهام بغی.
قال کذالک قال ربک هو علی هین و لنجعله آیه للناس و رحمه منا و کان امرا مقضیا.
گفت بدین سان، گفت پروردگار تو آن است بر من آسان و تا بگردانیمش آیتی برای مردم و رحمتی از ما بوده است و کاری گذشته.
این آیات بشارت داشتن پسری که آیت و نشانهای و همچنین رحمتی برای مردم را طرح میکند. اما چگونگی خلقت او را در این آیات میتوان مشاهده کرد:
و مریم ابنت عمران التی احصنت فرجها فنفخنا فیه من روحنا و صدقت بکلمات... تحریم - 12.
مریم دختر عمران همان کسی که نگهدارنده نفس خود بود و ما دمیدیم در رحم او از روح خودمان...
و التی احصنت فرجهافنفخنا فیها من روحناو جعلناها...انبیأ - 91
او کسی است که نگه داشت نفس خود را و ما از روح خود دمیدیم در رحم او...
این آیات در عیناینکه به شرح خلقت عیسی که به صورت غیر معمول بوده اشاره میکند، تاکیدی است مبنی بر اینکه عیسی مخلوق خدا بوده و نه فرزند او.
قرآن در آیهای دیگر به وضوح پرده از راز این خلقت غیر معمول برداشته و به تمام ادعاهای واهی کسانیکه که در زمان رسول خدا(ص) میگفتند عیسی پسر خداست خط بطلان میکشد توجه کنید:
ان مثل عیسی عندالله کمثل آدم خلقه من تراب ثم قال له کن فیکون. آل عمران - 59
همانا مثل عیسی نزد خدا مَثَل آدم است که بیافریدش از خاک و سپس بدو گفت بشو پس شد.
خلقت عیسی مسیح جلوهای از توانائیهای بیپایان خداوند میباشد.اینکه هر چه میخواهد میشود و همه چیز تحت اراده و اختیار او میباشد.
چگونگی ولادت عیسی مسیح (ع)
برای بررسی چگونگی تولد مسیح لازم است که سابقه خانوادگی، ویژگیهای اجداد و خاندان عیسی مسیح و مادرش مریم مورد بررسی قرار گیرد.همچنان که یکی ازمواردی که قرآن متعدد به آن پرداخته، و دو سوره از قرآن را تحت عنوان آل عمران و مریم قرار داده دلیلی است بر اصرار قرآن به تصحیح اذهان مردم در این مورد. قرآن در آیات 33 تا 35 از سوره آل عمران اجداد حضرت مسیح را به پاکی یاد کرده:
ان الله اصطفی آدم و نوحا و ال ابراهیم و ال عمران علی العالمین.
همانا خداوند آدم و نوح و آل ابراهیم و آل عمران رابر عالمیان برگزید.
ذریه بعضهامن بعض و الله سمیع علیم.
نژادی که بعضیشان از بعضی دیگر است و خداوند شنوای داناست.
اذ قالت امراه عمران رب انی نذرت لک ما فی بطنی محرراً فتقبل منی انک انت السمیع العلیم.
هنگامیکه زن عمران گفت:پروردگارا، همانا نذر کردهام آنچه در شکم دارم برای تو آزاد سازم(در خدمت تو قرار دهم)پس از من بپذیر،همانا تو شنوای دانایی.
فلما و ضعتها قالت رب انی وضعتها انثی و الله اعلم بما وضعت و لیس الذکرکالانثی و انی سمیتها مریم و انی اعیذها بک و ذریتها من الشیطان الرجیم.
وهنگامیکه بنهادش گفت پروردگارا همانا زاییدمش مونث و خدا داناتر است بدانچه بنهاد در حالیکه نیست مونث مانند مذکر و اسمش را مریم نهادم و او را از شر شیطان رانده شده در پناه تو قرار میدهم.
|
امتیاز مطلب : 33
|
تعداد امتیازدهندگان : 10
|
مجموع امتیاز : 10